Kontrola drogowa 2020 zmiany dla kierowców
1 stycznia 2020

5 stycznia 2020 roku weszły w życie nowe unijne przepisy dotyczące wyposażenia pojazdu, które mają zmniejszyć liczbę ofiar wypadków drogowych.

Głównym celem proponowanych zmian jest ochrona osób najbardziej narażonych na wypadki: dzieci, seniorów, pieszych i rowerzystów. Głównym elementem poprawy bezpieczeństwa będą obowiązkowe systemy wspomagające kierowców, które w nowych pojazdach mogą być obowiązkowe od 2022 r.

Do zwiększenia ich bezpieczeństwa przyczynią się nowe inteligentne systemy w tym m.in

  • inteligentne dostosowanie prędkości
  • ułatwienia w zakresie montażu alkomatów blokujących zapłon
  • systemy ostrzegania monitorujące senność i uwagę kierowcy
  • zaawansowane systemy wykrywania rozproszenia uwagi kierowcy
  • awaryjne sygnały stopu
  • systemy wykrywania obiektów przy cofaniu
  • rejestratory danych na temat zdarzeń
  • systemy monitorowania ciśnienia w oponach.

Samochody osobowe i samochody dostawcze będą musiały mieć dodatkowe zaawansowane elementy bezpieczeństwa, takie jak:

  • zaawansowane systemy hamowania awaryjnego
  • systemy utrzymywania pojazdu na pasie ruchu w nagłych sytuacjach
  • zwiększone strefy zabezpieczenia przed uderzeniem głową mogące złagodzić obrażenia podczas kolizji z niechronionymi uczestnikami ruchu drogowego np. pieszymi i rowerzystami

Obecnie za najnowocześniejsze systemy, takie jak automatyczne nagłe hamowanie czy dostosowywanie prędkości, trzeba dodatkowo dopłacić.

Kontrowersje wzbudza m.in. obowiązek instalowania w autach inteligentnych tempomatów ISA (Intelligent Speed Assistance). Ich zadaniem jest dopasowywanie prędkości pojazdu do limitów obowiązujących na danym odcinku drogi.

Komisja Europejska szacuje, że do 2038 roku wprowadzenie tych rozwiązań pomoże ocalić życie ponad 25 tys. ludzi i zapobiec poważnym obrażeniom u co najmniej 140 tys. osób.